1936 - Nyepi - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Sifra Reinking - WaarBenJij.nu 1936 - Nyepi - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Sifra Reinking - WaarBenJij.nu

1936 - Nyepi

Blijf op de hoogte en volg Sifra

01 April 2014 | Indonesië, Ubud

De voorbereidingen voor het nieuwe balinese nieuwjaar waren al vol op gang toen ik aan kwam in Bali. Maar dit weekend was het dan echt zo ver, de balinese jaarwisseling zal plaats vinden en daarop zal Nyepi volgen.

Een prachtige Balinese outfit werd naar me toe gebracht, ik mocht deze dragen als ik dat wou. De drie andere Nederlandse meiden waarmee ik dit weekend zal doorbrengen hadden ook deze mooie outfits gekregen. Dus we besloten deze ook te dragen tijdens het grote feest.

We zijn eerst naar ons hotel gereden om daar alles te regelen voor de komende twee nachten. Na het grote feest volgde namelijk Nyepi, the day of silence. Deze dag mag er van 6.00u t/m 6/00u niemand de straat op, geen lampen aan geen activiteiten echt helemaal niks. Het gehele vliegveld is dicht en het is zelfs strafbaar om de straat wel op te gaan! We hebben een hotel geboekt omdat het daar toegestaan om op Nyepi gebruik te maken van het zwembad en er een mogelijkheid was om te kunnen eten. Dit zal ik mijn eigen kleine huisje erg lastig zijn geweest.

Na ons bezoekje aan het hotel zijn we gelijk naar het centrum gereden om op zoek te gaan naar een mooie plek om alle gebouwde Demonen goed te kunnen bekijken. Terwijl we over straat liepen waren er heel veel mensen die foto's van ons aan het maken waren in plaats van de Balinese mensen en Demonen die al voorbijkwamen om naar het startpunt gebracht te worden. Toeristen maar ook locals maakten foto's van ons en sommige wouden zelfs op de foto samen met ons. Erg leuk maar wel apart dat we een soort bezienswaardigheid waren.

Eenmaal aangekomen bij de grote tempel midden in Ubud hebben we een mooi plekje opgezocht om te gaan staan. Het duurde lang voor dat het echt begon, maar toen het eenmaal van start ging vloog de tijd voorbij.
Wat een prachtige creaties en wat een groot en vrolijk feest. Behalve de grootse Demonen die waren gebouwd en getild werden door de locals waren er ook prachtige dansen en spectaculaire shows bij elke grote groep die een Demoon gemaakt had. Het was heel erg druk en de mensen waren allemaal vrolijk. Eigenlijk kan ik het niet uitleggen wat het feest precies voorstelde. Het was in ieder geval fantastisch! Misschien dat de foto's en de filmpjes een klein beetje de sfeer kunnen laten zien. Maar dit is echt iets wat je gezien moet hebben en waarvan je de sfeer geproefd moet hebben.

Na de hele optocht bleven Mariken, een van de Nederlandse meisjes en ik nog over. De andere meiden gingen richting het hotel. We raakte aan de praat met een man uit California en zijn richting de Cp gegaan wat een grote lounge bar is. Na heel erg ons best gedaan te hebben kregen we de keuken nog zo ver om wat te eten voor ons te maken. Omdat we al zo vroeg bij de tempel stonden waren we ons avondeten vergeten. We hebben nog een erg gezellige avond gehad en rond 4 uur waren we terug in ons hotel.

Nyepi
Een heel raar idee om te weten dat er niemand op straat is behalve een paar mensen die controleren dat iedereen binnen blijft.
Ze geloven hier dat op Nyepi de demonen richting Bali komen, maar omdat er niemand en niks op het hele eiland is gaan ze verder naar andere landen en laten ze Bali met rust.
De gehele dag was het stil, geen geluid van de weg en de vele scooters die er altijd rijden. De lampen in onze hotelkamers mochten niet aan, alleen mochten we gebruik maken van het zwembad.

Ik blijf het een geweldige cultuur vinden hier op Bali. De mensen zijn erg samen in plaats van ieder voor zichzelf. Ik ben erg blij dat ik dit weekend heb mee mogen maken, een ervaring om nooit te vergeten..

Liefs uit Bali!

  • 01 April 2014 - 08:44

    Berna:

    Lieve Sifra

    Ik krijg tranen in mijn ogen bij het lezen van dit mooie verslag wat geweldig dat je zo dit feest hebt mee mogen maken.
    DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDikke X mama

  • 01 April 2014 - 08:46

    Berna:

    Wat een geweldige foto's ik kan me voorstellen dat je heel erg onder de indruk bent van zo'n feest!

    mama

  • 01 April 2014 - 18:21

    Remco:

    Wauw, wat een ervaringen heb jij zeg. Lijkt me echt gaaf om dat mee te maken.
    Super! Culturele stage is het in ieder geval wel.
    Dikke xxx,

  • 01 April 2014 - 21:03

    Jeannet:

    4 mooie meiden is voor hun een bezienswaardigheid!
    Ook al is oud/ nieuw bij jullie op de dijk al een prachtig gezicht
    dit is weer een heel andere cultuur.
    Leuk dat wij mee kunnen genieten van je
    mooie verhalen en prachtige foto's!
    Liefs Jeannet

  • 06 April 2014 - 10:10

    Ilonka:

    geweldig Sifra ! en een gelukkig nieuwjaar toegewenst ! : )

  • 10 April 2014 - 11:23

    Joke Overbeek:

    Lieve Sifra, Remco en Berna

    Ik heb de reisverslagen nog niet gelezen maar het is vandaag 10 april en ik wil via jou
    REMCO van harte feliciteren
    Heel veel plezier groetjes Wim en Joke

  • 11 April 2014 - 11:09

    Sanne Dooyeweerd:

    hee lieffie,

    Ik had wat verhalen gemist.. maar ben nu weer helemaal bijgelezen. :D
    Heel mooi dat je zo lekker aan het genieten bent op Bali. Ben heel jaloers.
    Proberen binnenkort weer even te skypen sowieso op je verjaardag

    xx mis je

  • 12 April 2014 - 20:46

    Will:

    Hoi Sifra,

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag en maak er een groot Balinees familiefeest van. Wat geniet ik van je leuke reisverhalen vooral het fotoverslag van de jaarwisseling was erg gaaf.
    Heel veel groetjes van Jan en Will.

  • 13 April 2014 - 02:15

    Sifra Reinking:

    Bedankt! Gaan we zeker doen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Ubud

Bali

Zes maanden stage op Bali!

Recente Reisverslagen:

27 Augustus 2014

Goodbye Bali,, See you next year!

31 Juli 2014

Einde in zicht....

02 Juli 2014

Het Balinese leven

01 Juni 2014

Ceremonie

21 Mei 2014

Een weekje Bali met Sofie!
Sifra

Reisdagboek voor 6 maanden Bali, Indonesië

Actief sinds 03 Maart 2014
Verslag gelezen: 377
Totaal aantal bezoekers 10635

Voorgaande reizen:

03 Maart 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

28 Februari 2014 - 01 September 2014

Bali

Landen bezocht: